
Wszystko co musisz wiedzieć o wycieraczkach samochodowych
Data publikacji: 2024-11-26 06:56:13 | ID: 6584bfb19e3c9 |
Wycieraczki są fabrycznym wyposażeniem każdego współczesnego pojazdu drogowego, który posiada przednią szybę stanowiącą barierę wiatrową, przez którą kierowca ma obserwować drogę przed sobą. Ich zadaniem jest zapewnienie mu tej widoczności, od, której zależy bezpieczeństwo oraz efektywność całego ruchu drogowego. Dlatego też są one elementem obowiązkowym zapisanym w kodeksie ruchu drogowego w każdym cywilizowanym kraju świata.
Tym bardziej istotne jest zapewnienie ich poprawnej i bezproblemowej pracy. Nie chodzi tu jedynak tylko o zjawiska takie jak deszcz czy śnieg. Nawet drobne zabrudzenia szyby czołowej pojazdu mogą wpływać negatywnie na skupienie uwagi kierowcy, a w warunkach niekorzystnego oświetlenia szyby, nawet całkowicie uniemożliwiać zobaczenie niebezpiecznej sytuacji na drodze na czas. W dodatku potrafią być też zwyczajnie irytujące. Najprostszą metodą pozbycia się tych wizyjnych przeszkód jest użycie wycieraczek, najczęściej w parze z opryskaniem szyby spryskiwaczami uzbrojonymi w specjalny płyn do mycia szkła.
Jak zatem działają wycieraczki?
Są to zazwyczaj dość proste urządzenia. Najczęściej jest to jeden, dwa, lub rzadziej trzy pałąki (ramiona) zamontowane pod lub nad szybą, do, których przytwierdzone są uchwyty z gumowymi paskami (piórami) przypominającymi te z ręcznych ściągaczek wody używanych przez osoby profesjonalnie myjące okna. Niegdyś sterowane manualnie, fizycznie, dźwigniami wewnątrz pojazdu a od wielu już dekad sterowane silnikami elektrycznymi, ramiona przesuwają pióra po powierzchni szyby zdejmując z niej fizycznie całą wodę z nieba oraz wszelkie zabrudzenia rozpuszczone przez spryskiwacz.
Jeśli wycieraczek jest więcej niż jedna, są one ułożone oraz ich ruch jest zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą widoczność kierowcy. Dlatego też samochody osobowe oraz ciężarowe sprzedawane na rynkach państw z lewostronnym ruchem drogowym posiadają lustrzane odbicie tych mechanizmów. Nie wpływa to jednak na same wycieraczki.
Czy wycieraczki ulegają zużyciu?
Tak! I to nie tylko wtedy, gdy już przestajemy cokolwiek widzieć po ich użyciu. Najważniejszym elementem tych urządzeń są same uchwyty z piórami, przylegające do szyby czołowej użytkowanego przez nas pojazdu. Jak już wiemy, pióra są gumowymi elementami. A zawsze tam, gdzie mamy do czynienia z gumą, zwłaszcza wystawioną na działanie warunków atmosferycznych, mamy też do czynienia ze starzeniem się gumy, tak samo jak w przypadku opon. I to dość szybkim.
Należy pamiętać, że guma jest przede wszystkim wrażliwa na zmiany temperatur. Gorącym latem, gdy nierzadko słońce będące najbliżej Ziemi świeci bezpośrednio na nasze wycieraczki, mogą one osiągnąć bardzo wysokie temperatury, wręcz parzące dla człowieka. Zwłaszcza, że ramię oraz uchwyt pióra najczęściej są elementami wykonanymi z aluminium bądź innych metali.
A jak dobrze wiemy metale są wspaniałymi przewodnikami ciepła. Ciepło to dodatkowo oddziałuje na gumę i powoduje jej zmiękczenie i sprawia, że traci ona stabilność. W skrajnych przypadkach może się nawet rozpuścić. To oczywiście wpływa negatywnie na zdolność naszego układu wycieraczek do skutecznego i efektywnego oczyszczania szyby czołowej z wszelkich niepożądanych zabrudzeń.
Zima również potrafi być destrukcyjna dla naszych cennych ściągaczy wszystkiego co nie powinno znajdować się na naszej przedniej szybie. Niskie, a zwłaszcza ujemne temperatury działają w odwrotny sposób. Wysuszają oraz utwardzają gumę stopniowo odbierając jej właściwości sprężyste. To z kolei przyczynia się do zwiększenie kruchości gumy naszych wycieraczek i naraża gumowe paski ściągające na uszkodzenia mechaniczne, dodatkowe poza ścieraniem, które ma miejsce podczas używania wycieraczek w każdych warunkach.
Mogą do nich należeć szczerbienie, zrywanie oraz łamanie powierzchni osuszającej i usuwającej wszystkie zabrudzenia. To oczywiście dalece niewskazane i warto mieć to na uwadze. Kolejną zimową pułapką zastawianą na nasze cenne wycieraczki jest zamarzanie wody.
Z deszczu, śniegu, mgły czy w jakiejkolwiek innej postaci, fakt jest ten sam – woda w temperaturach poniżej zera stopni w skali Celsjusza zmienia swój stan skupienia z cieczy na ciało stał, zamarza. Dlatego też nie należy odwiedzać myjni ręcznych (najlepiej jakichkolwiek, z automatycznymi włącznie), gdy temperatura jest właśnie mroźna.
O ile samo zamarzanie wody na naszym lakierze czy szybach nie wyrządza żadnych szkód, poza koniecznością skrobania tych drugich, aby coś widzieć, o tyle gumowe elementy naszych biednych, i tak już osłabionych i kruchych wycieraczek mogą zostać uszkodzone również przez nas samych, lecz nie do końca z naszej winy, a właśnie z winy zamarzającej wody.
Otóż, gdy woda zgromadzi się w okolicach spoczywających zarówno na szybie czołowej jak i czasem tylnej wycieraczek a następnie zamarznie, podniesienie ich celem np. Odśnieżenia lub oskrobania szyby z lodu może spowodować rozerwanie przymarzniętych do szyby gumowych pasków wycieraczek. To samo może spowodować ich uruchomienie w takich warunkach. Po tym z całą pewnością będą wymagały wymiany na nowe.
Co jeszcze ulega zużyciu?
Nie same jednak pióra wycieraczek ulegają zużyciu. Znacznie rzadziej, ale również należy brać pod uwagę zużycie ramion. Ramiona są elementami ruchomymi nie tylko w ruchu obrotowym po szybie, ale są też unoszone, aby można było wymienić uchwyty z piórami. Producenci musieli jednak zapewnić docisk wycieraczki do szyby mimo tego punktu zgięcia i rozwiązali to w bardzo prosty sposób – sprężynami.
A jak wiemy, sprężyny po pewnej ilości cykli pracy zaczynają stopniowo tracić swoje właściwości sprężyste i po wielu latach intensywnej eksploatacji i częstych wymian wycieraczek lub podnoszenia ich na myjni mogą zaprzestać spełniania swojej roli zgodnie z założeniami producenta. To tworzy ryzyko, że nawet w pełni, perfekcyjnie sprawne wycieraczki nie będą w stanie osiągnąć zamierzonego przez kierowcę celu jakim jest oczyszczenie szyby czołowej (bądź tylnej) i uzyskanie lepszej widoczności oraz świadomości otoczenia wokół kierowanego przez siebie pojazdu.
Ściągając wodę z szyby ściągaczką ręczną, na przykład z okna domu, niewystarczające dociśnięcie tego narzędzia do szkła również pozostawi część zabrudzeń oraz kropel wody na powierzchni okna. Na takiej samej zasadzie działają wycieraczki samochodowe. Dlatego tak ważnym jest, aby nie ignorować nieodpowiedniej pracy wycieraczek np. W kupionym aucie używanym zanim przestaną one całkowicie spełniać swoją rolę.
Gdy zauważymy obniżoną skuteczność naszych urządzeń czyszczących w postaci wycieraczek i wymiana samych piór z uchwytami nie pomaga, należy wymienić pałąki (ramiona) bądź, jeśli jest wymienna – sprężynę w miejscu ich zgięcia. Wszystko musi zostać wykonane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zazwyczaj nie jest to skomplikowana naprawa, jednak bywają nietypowe rozwiązania wycieraczek i w takim przypadku bądź, gdy nie czujemy się wykwalifikowani i na siłach, zaleca się udanie do autoryzowanego serwisu danej marki.
Natomiast co w przypadku, gdy nasze wycieraczki w świetnym stanie i z dobrym dociskiem w ogóle nie wykonują swojej pracy po aktywowaniu elektronicznego przełącznika w kabinie? Jeśli wycieraczki mimo włączenia pozostają w miejscu, bądź nie zachowują się tak jak powinny, rozwiązania trzeba szukać gdzieś po drodze z naszego przełącznika do silnika wycieraczek w układzie elektrycznym samochodu, lub w samym silniku elektrycznym mającym za zadanie wprowadzać wycieraczki w ruch.
Należy sprawdzić czy wszystko na tej drodze od przełącznika do wycieraczek działa jak powinno i po wykryciu nieprawidłowości zmienić dany element układu elektrycznego (przykładowo częstą przyczyną są wypalone po latach pracy bezpieczniki). Jeśli układ wydaje się być w porządku należy sprawdzić silnik elektryczny wycieraczek. Najprostszym sposobem na sprawdzenie jego pracy jest wydobycie go z pojazdu i podłączenie „na krótko”, bezpośrednio, na przykład do akumulatora samochodowego.
Możliwe, że trzeba będzie go wymienić. Jest to już nieco bardziej skomplikowana technicznie naprawa, więc, jeśli nie czujemy się na siłach lepiej zlecić to mechanikowi, lub najbezpieczniej Autoryzowanej Stacji Obsługi producenta pojazdu. Może się też zdarzyć tak, że wycieraczki nawet nie drgną mimo, iż cały układ działa prawidłowo. Może blokować je coś mechanicznie, na przykład uszkodzona przekładnia, jeśli jakaś między silnikiem oraz wycieraczkami się znajduje, lub element łączący wycieraczki i zapewniający im synchroniczny ruch.
Natomiast znacznie bardziej prawdopodobną ewentualnością jest przymarznięcie wycieraczek do szyby tak mocno, że nie silnik nie ma siły oderwać ich od szyby w miejscu, w, którym spoczywają. Wtedy możemy mówić o pewnym szczęściu, gdyż wycieraczki nie ulegną uszkodzeniu od tarcia o nierówny lód. W takiej sytuacji wystarczy włączyć odmrażanie szyby w systemie wentylacji oraz przewodowe ogrzewanie przedniej szyby, jeśli nasze auto jest w takowe wyposażone.
Jak ważne są spryskiwacze?
Ostatnią ważną rzeczą w kwestii wycieraczek jest ich najlepszy przyjaciel – spryskiwacze. Są one równie ważne co same wycieraczki i tak samo jak one są elementem bezpieczeństwa naszego pojazdu. Należy zadbać o drożność dysz spryskiwaczy, również tych przy reflektorach, jeśli nasze auto jest wyposażone w spryskiwacze świateł przednich, oraz o regularne uzupełnianie płynu do spryskiwaczy.
Nowsze auta informują o jego niskim stanie zanim się on wyczerpie, jednak starsze i mniej zaawansowane technologicznie auta dadzą nam o tym znać wtedy, gdy po pociągnięciu za dźwignię w kierunku szyby nie poleci żaden płyn. Bardzo ważnym jest również, aby pamiętać o używaniu zimowego płynu do spryskiwaczy w warunkach temperatur ujemnych w zimie. Zwykły płyn do mycia szyb w takich temperaturach zwyczajnie zamarza. Zimowy, dzięki zawartości alkoholi nie ulega temu procesowi i może bez problemu być spryskany na powierzchni szyby.
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |
Tagi: wycieraczki, wycieraczek, szyby, pojazdu, należy, pracy, pióra, również, nawet, czołowej,