Biznesplan to nie przewidywanie przyszłości

Biznesplan to nie przewidywanie przyszłości

Data publikacji: ID: 6584bfb1887eb

Stworzenie dobrego biznesplanu to zwiększenie szansy na sukces. Firmy, które nie działają w oparciu o taki dokument bardzo często muszą zamknąć swe podwoje po zderzeniu z rzeczywistością. Rynek bywa okrutny, zwłaszcza dla małych, lokalnych firm. Tym bardziej warto zrobić wszystko, by taka sytuacja nie spotkała i nas. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że biznesplan to nie przewidywanie przyszłości. Nawet najbardziej szczegółowe analizy rynku, analizy finansowe i prognozy mogą się nie sprawdzić.

Biznes plan - jak się przygotować?

Gospodarka i rynek to twory niezwykle dynamiczne i ich koniunktura może zmieniać się w zastraszającym tempie. Dlatego nawet, jeśli stworzymy dobry biznesplan, nie powinniśmy „spocząć na laurach”, ponieważ nie jest on stu procentową gwarancją sukcesu. Biznesplan powinien być dla nas wskazówką, drogowskazem. Jednak nie należy się go ślepo trzymać. Czasami może się okazać, że po drodze pojawią się nowe, lepsze rozwiązania. Nie warto ich odrzucać tylko dlatego, że nie uwzględniliśmy ich wcześniej w planie rozwoju firmy.

Stworzenie biznesplanu to nie taka prosta sprawa. Sama forma nie jest skomplikowana, jednak by napisać dobry biznesplan musimy zawrzeć w nim szereg szczegółowych informacji i przeprowadzić potrzebne analizy. Zatem nie ma możliwości, by do pracy nad biznesplanem zasiąść ad hoc. Konieczne będzie wcześniejsze przygotowanie. By ułatwić sobie pracę warto sporządzić najpierw niezbędne notatki. Powinny one dotyczyć zarysu naszej działalność. Branży, konkretnych usług, odbiorów.

Dzięki temu uzyskamy pewien ogólny zarys firmy, który będziemy mogli dalej rozbudowywać. Jednak biznesplan to nie tylko profil firmy. To, także analiza rynku i sprawdzenie, czy nasza działalność się na nim utrzyma. Wymaga to już bardziej specjalistycznych działań. Jeśli pragniemy w miarę sprawnie przygotować dobry plan rozwoju firmy, podejdźmy do sprawy systematycznie i z pomysłem. Wspomniane wyżej notatki, mapy myśli, wypunktowane pomysły – wszystkie te elementy niewątpliwe przyspieszą i ułatwią pracę. Dodatkowo możemy skonsultować się z profesjonalistami, którzy wspomogą nas swoim doświadczeniem.

Biznesplan jak cv – musi być oryginalny i przejrzysty

Biznesplan to fundament każdego biznesu. Warto zatem zadbać, by był wykonany rzetelnie i zgodnie z prawdą. Jednakże biznesplan częstokroć ma, także dodatkowe zadania: zdobycie wsparcia finansowego w postaci kredytu lub inwestora. W takim wypadku musi on dotrzeć i przemówić do wyżej wymienionych. Dlatego też jako przedsiębiorcy powinniśmy zadbać o to, by nasz biznesplan był dodatkowo oryginalny, przejrzysty i oczarował czytelnika.

Wartość merytoryczna to jedna z istotnych kwestii, lecz liczy się, także forma oraz sam pomysł. Zwykły plik kartek z rozpisanymi na sucho informacjami może do złudzenia przypominać setki innych. Warto inwestora zaskoczyć jakimś własnym pomysłem lub niekiedy nawet ryzykownym rozwiązaniem, które może mieć szansę na sukces. Z biznesplanem jest niekiedy jak z curriculum vitae. Jest to wizytówka firmy, więc już jedno rzucone nań spojrzenie musi wystarczyć, by zachęcić odbiorcę do jego głębszego przejrzenia. Pamiętajmy jednak, by forma nie przerosła treści. Może to sprawić wrażenie, że przedsiębiorca ma coś do ukrycia.

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close